Snel uw antwoord vinden

Zonder gedoe

Mark en Leon Van Gennip

Ooit stonden hun ouders Toon en Mieke van Gennip met textiel op de markt. Met de broers Mark en Leon aan het roer is het familiebedrijf tegenwoordig een internationale speler met 7 eigen merken en private label kinderkleding, nachtkleding en badmode, die zij over de hele wereld verkopen.

“Met zeven eigen designers hier in ons hoofdkantoor in Weert ontwerpen we al onze lijnen zelf”, aldus Mark van Gennip. Op 19-jarige leeftijd stapte hij in 1999 bij zijn ouders in het bedrijf. Zijn broer Leon volgde drie jaar later. “Onder onze eigen merknamen bieden we leuke kleding voor een kleine prijs. Daarnaast doen we veel private label producties voor mono-brand stores. Het meeste laten we in India produceren, want dat doen ze daar erg goed. Met ons eigen kantoor in India houden we grip op de kwaliteit en levertijden van onze partnerfabrieken daar.”

Van marktkraam tot internationale groothandel

“Met onze verschillende kinderkledingmerken, zoals Koko Noko, No Way Monday en Dirkje verkopen we modieuze kleding voor kids van 0 tot 14 jaar. Ons merk Dirkje is voor de allerkleinsten van 0 tot 6 jaar. Met dat merk, dat vernoemd is naar ons vroegere hondje, zijn onze ouders ooit begonnen. Ze stonden toen nog op de weekmarkten en werden ergens in 1989 geconfronteerd met leveringsproblemen van hun leverancier. Kort daarop stapten ze op het vliegtuig naar Hongkong om zelf kleding te importeren. Daar komt ook onze handelsgeest vandaan. Ik weet nog dat onze slaapkamers vol met dozen stonden. Vanuit daar is het assortiment en ook het bedrijf verder uitgebouwd en lanceren we om de paar jaar een nieuw merk.”

Met de markt meebewegen

“Met zo’n 1200 tot 1500 verschillende artikelen per jaar moeten we veel dingen in de gaten houden, zoals pasvorm, kleuren, trends, productie en logistieke processen. Het was makkelijker geweest om maar één product te leveren. Maar ja, dan zou ik het waarschijnlijk al gauw saai vinden. We leveren zo’n 4,5 miljoen kledingstukken per jaar uit. Daarvoor hebben we sinds 2022 een speciale sorteermachine aangeschaft. Na een tijdje finetunen draait die nu als een tierelier. Met deze machine zijn we qua logistiek klaar voor de toekomst.

De markt is trouwens wel erg moeilijk op dit moment. Sommige grotere klanten zijn omgevallen en de consumenten in Europa houden de hand op de knip. Daarom bewegen we met de markt mee en zoeken we het nu buiten Europa. We stonden dit jaar dan ook, naast onze reguliere Europese beurzen, op beurzen in Japan, Thailand, China en Mexico.“

Beslissen en doorpakken

“Als familiebedrijf zijn we gewend om snel te beslissen. Dat doen we veel op gevoel, en als we iets hebben besloten, dan pakken we ook meteen door. Dan gaan we nog diezelfde dag over tot actie en zorgen we ervoor dat alle neuzen van onze collega’s dezelfde kant op gaan. We hebben dan ook een fijne club mensen, waarbij de ervaren mensen de twintigers helpen. Tegelijkertijd volgen die jongere collega’s de nieuwe trends goed, en dat zijn de ouders van de toekomst.”

Vertrouwenspersoon

“Ik weet niet beter of Peter Kalb is onze accountant. Die samenwerking gaat echt al heel lang terug in de tijd. Hij heeft de hele groei van ons bedrijf meegemaakt en is zelf ook meegegroeid. Voor ons is hij echt een proactieve adviseur geworden en we hebben hem zelfs aangesteld als vertrouwenspersoon. Mochten we in onze familie ooit discussies krijgen, dan kan hij ons daarbij helpen. Eerlijk gezegd hebben we ons in het verleden wel eens afgevraagd of het slim zou zijn om over te stappen naar een ander kantoor, maar hij en zijn collega’s kennen alle ins en outs van ons en ons bedrijf. En sinds het samengaan met Vermetten Accountants en Adviseurs is er nóg meer expertise beschikbaar dus dat idee hebben we maar laten gaan.”

Heeft u ook behoefte aan een accountantskantoor met een enorme hoeveelheid expertise waarbij u proactief geadviseerd wordt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of een afspraak met één van onze bedrijfsadviseurs.