Uw onderneming internationaliseren? 5 Tips voor e-commerce!

Heeft u een webshop en wilt u klanten in het buitenland aanspreken? Niels van Raak, digital accountant bij Vermetten | accountants en adviseurs, geeft vijf tips hoe u uw e-commerce onderneming kunt klaarstomen voor internationale klanten en internationale groei.

Uw onderneming internationaliseren? 5 Tips voor e-commerce!

De wereld ligt binnen handbereik. In een oogwenk mailen we met een vriend in Brazilië, beeldbellen we met familie in Australië en bestellen we producten op een Aziatische webshop. We zijn één muisklik van elkaar verwijderd – wáár ter wereld we ons ook bevinden. Deze ontwikkeling is niet alleen heel gemakkelijk voor privédoeleinden: het biedt ons ook de mogelijkheid om internationaal zaken te doen. Heeft u een webshop of webwinkel en richt u zich tot op heden altijd op Nederlandse klanten? Zonde! Met enkele aanpassingen kunt u ook klanten uit het buitenland bereiken. Bekijk hieronder vijf tips voor e-commerce ondernemingen die internationaal zaken willen doen.


Tip 1: Doe onderzoek naar lokale wensen en behoeften

Heeft u al eens gehoord van de term ‘glocalization’? Dit is een samentrekking van de woorden globalization en localization. Met ‘glocalization’ worden globale producten of diensten aangepast aan lokale markten. Wilt u uw webshopproduct aanbieden aan iemand in Duitsland, dan heeft deze persoon andere wensen en behoeften dan een klant uit Japan, Marokko of de Verenigde Staten. Doe vooraf marktonderzoek naar de verschillende landen waar u zaken doet. Wat zijn daar de algemeen geldende gebruiken en lokale trends? Met goed vooronderzoek kunt u uw aanbod aanpassen op de wensen en behoeften van de klanten in de desbetreffende landen.

 

Tip 2: Zorg voor een internationale webshop

Is de voertaal op uw webshop nu Nederlands? Hoog tijd om verschillende talen toe te voegen. Kies naast het Nederlands voor bijvoorbeeld Engels, Frans en Spaans. Bezoeken mensen uw webshop, dan kunnen ze eenvoudig de taal instellen die voor hen relevant is. Vergeet bovendien uw socialmediakanalen niet. Maak aparte kanalen aan en stem de berichten af op de taal van de doelgroep. Ook belangrijk: laat uw teksten vertalen. Bij voorkeur door een vertaalbureau, zodat het tekstueel allemaal klopt.


Tip 3: Bied 24/7 customer support aan

Hebben uw klanten een vraag over hun product, dan willen ze contact met u opnemen. De klantenservice of customer support is bij veel Nederlandse webshops geopend tijdens kantoortijden. Heeft u echter een klant uit Canada of Thailand, dan heeft deze klant geen boodschap aan de Nederlandse kantoortijden. Zorg dat u altijd bereikbaar bent voor uw internationale klanten. 24 Uur per dag en zeven dagen per week. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een chatfunctie of een zakelijke WhatsApp. Ook kunt u gebruikmaken van klantenservicemedewerkers die in ploegendiensten werken.


Tip 4: Kies voor internationale betaalmethoden

Een belangrijke voorwaarde voor het internationaliseren van uw webshop is het aanbieden van internationale betaalmethoden. Hoe meer betaalmogelijkheden u accepteert, hoe gemakkelijker het voor klanten is om een bestelling in uw webshop te plaatsen. Zo kunt u onder andere kiezen voor betaalmogelijkheden als creditcard (met name de Verenigde Staten), PayPal, Google Pay, Apple Pay, Stripe en AliPay (met name Azië). In Nederland maken we voornamelijk gebruik van iDeal en deze betaalmethode kan ook in het buitenland gebruikt worden. Geef op uw webshop duidelijk aan welke internationale betaalmethoden u accepteert. Doe dit niet alleen op de betaalpagina, maar geef het ook al aan op de homepage.

 

Tip 5: Houd rekening met de (vernieuwde) btw-regelgeving

Doet u internationaal zaken, dan krijgt u te maken met bijzondere regelingen, zoals de afstandsverkopenregeling en de regeling voor intracommunautaire transacties. Op basis van deze regels moet bepaald worden waar en tegen welk tarief u btw verschuldigd bent. Vanaf bepaalde omzetdrempels moet er btw worden afgedragen aan het land waar u naar verkoopt en die drempels verschillen per EU-land. Vanaf 1 juli 2021 vervallen de drempels echter. Dit betekent dat de leveringen aan particulieren vanaf dat moment altijd belast zijn met de btw van het land van aankomst. Levert u minder dan € 10.000 naar het buitenland, dan kunt u de Nederlandse btw blijven factureren. Via de zogenoemde OSS-regeling kunnen e-commerce ondernemers de buitenlandse btw betalen aan de Nederlandse belastingdienst (die het weer betaalt aan het betrokken land).

BONUSTIP!

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) kunt u binnen de regeling Starters International Business (SIB) de voucher Kennisverwerving te benutten. Deze voucher vergoedt 50% van de kosten (max. € 2.500) voor fiscaal en juridisch advies!


Advies van onze digital accountants

Wilt u meer informatie over deze tips of ondersteuning bij het internationaliseren van uw onderneming? Aarzel niet en neem contact op met de digital accountants van Vermetten | accountants en adviseurs. Wij hebben kennis van e-commerce, software en finance en adviseren webshops, softwareontwikkelaars, payment service providers en tal van andere ondernemers. Zo geven wij u advies op het gebied van administratie, fiscaliteit, juridische kwesties, accountants controles, IT-audits en corporate finance. Plan een afspraak in en in een vrijblijvend kennismakingsgesprek lichten wij de mogelijkheden graag aan u toe!