Klantervaring Broos Groenvoorziening

Als derde generatie in het hoveniersbedrijf vaart de enthousiaste Jürgen Broos een andere koers dan zijn vader en opa. Met zijn ondernemersgeest ziet hij veel kansen en mogelijkheden voor het familiebedrijf uit Hoeven en beweegt hij flexibel mee met de veranderende markt. De inzichten die hij van rekenraad Vermetten krijgt helpen hem daarbij. 

Klantervaring Broos Groenvoorziening

“Mijn opa Jan was naast tuinman ook een lokale plantenkweker die vaak de vraag kreeg om de planten die gekocht werden ook aan te planten en te onderhouden. Toen mijn ouders Stan en Rina Broos in 1984 voor zichzelf begonnen, richtte mijn vader zich op de aanleg en het onderhoud van tuinen en groen in de regio en nam mijn moeder de administratie op zich. Via mond-tot-mondreclame wisten zij steeds meer klanten aan zich te binden bij zowel particulieren als bij VVE’s en residenties. Dit ging tot aan Rotterdam aan toe en betekende met een paar man hard werken en vooral uurtjes maken.”

Stap voor stap gegroeid

“Toen ik 16 jaar geleden, op mijn 18e, als vijfde werknemer in het bedrijf kwam leerde ik het hoveniersvak verder in de praktijk. Mijn vader is een echte vakman, maar was minder commercieel ingesteld. Ik ben commerciëler ingesteld en kon mijn praktijkervaring combineren met bijvoorbeeld de inzet van sociale media en met regelmatig netwerken. Ook wilde ik het bedrijf verder professionaliseren door te investeren in een uitgebreid machinepark en nieuwe collega’s waaronder een tuinontwerper en software. Onze groei hebben wij te danken door goed in te spelen op de wensen van onze klanten en proberen de verwachting van onze klanten te overtreffen. Zo zijn we ons in de loop van de jaren steeds meer naar het midden en hoog segment gaan bewegen en werken we weer veel vaker hier in de omgeving. Door stap voor stap te investeren en op een natuurlijke manier te groeien werken we momenteel met een hechte club van 16 man.”

Compleet dienstenpakket

Die groei betekent ook dat Broos Groenvoorziening het dienstenpakket steeds verder uitbreidt. “We hebben op onze locatie een showtuin met een breed assortiment sierbestrating, tuinverlichting, beplanting, houtbouw, tuinaccessoires en tuinberegening. Ook bouwen we overkappingen en buitenverblijven geheel naar wens van de klant. Hiermee kunnen we het complete plaatje aanbieden voor een totale tuinaanleg of -renovatie. Naast tuinaanleg bieden wij met een professioneel team passend tuinonderhoud, waarbij we met de klant een passend onderhoudspakket samenstellen.”

Meten is weten

Dat Jürgen met zijn ouders een mooi bedrijf heeft neergezet betekent niet dat het altijd rozengeur en maneschijn was. “Mijn vader had altijd de intentie dat hoe meer wij in de grond zaten hoe meer we verdienden. Ondertussen liepen de kosten op, terwijl de omzet in verhouding gelijk bleef. Maar sinds we in 2015 door John Bulkmans bij rekenraad Vermetten klant zijn geworden, hebben we compleet inzicht in alle cijfers en weten we ook precies waar de kosten zitten. Daarnaast hadden we veel pieken en dalen in de omzet, want het seizoensgebonden onderhoud was een groot deel van de werkzaamheden. Hierdoor kwam de liquiditeit buiten het seizoen onder druk te staan. Door een vernieuwde structuur en duidelijk inzicht in de cijfers hebben we stappen gezet om een veel betere omzetspreiding te realiseren en sturen we vroeger in het jaar aan op tuinaanleg. Op de zandgrond in deze regio kun je namelijk soms in de winter al aan de gang, of we bouwen overkappingen en buitenverblijven. Zo geven de periodieke cijfers en het deskundige advies van Rekenraad Vermetten ons een perfect inzicht en helpen ze ons bij het nemen van belangrijke beslissingen.”

Wilt u ook deskundig advies om uw onderneming continue te kunnen bijsturen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of een afspraak met één van onze bedrijfsadviseurs.