Al op jonge leeftijd wil John Beerens met alles de beste zijn. Als hij voor het kappersvak kiest legt hij zichzelf op om ooit de beste kapper van Nederland te worden. Zo wordt hij Nederlands Kampioen in 1993 en in 2006 mag hij zich Kapper van het Jaar noemen. Veel mensen kennen hem ondertussen als kapper van de sterren en van televisieprogramma’s als ‘John Beerens’ Salon Takeover’ en ‘Holland’s Next Topmodel’. Johns zakelijk raadgever en schoonvader Eric Janssen vertelt het verhaal over de kapper die de weg naar succesvolle e-commerce maakte.
“John had al jaren bij verschillende kapperszaken gewerkt toen hij in augustus 1993 zijn eigen zaak in Tilburg opende”, vertelt Eric Janssen vanuit de grote en luxe ingerichte directiekamer. “John is enorm ambitieus en zijn klantenbestand groeide door tot ver buiten de regio. Er was zelfs een dame die iedere zes weken vanuit Stockholm met het vliegtuig naar hem toe kwam. Ondertussen was hij voor de grote merken ook regelmatig op internationale kappersdemonstraties te vinden, zelfs tot in Las Vegas. Door deze contacten begon hij ook exclusieve merken haarverzorgingsproducten in zijn studio te verkopen. Als de shampoo bij een klant weer op was, reden de ouders van John naar het postkantoor om nieuwe te sturen. Zo zijn de eerste stappen gezet naar een webshop.”
Constante groei
In de jaren die volgden groeide het bedrijf achter de webshop enorm. “Er werd een pand gekocht dat eigenlijk veel te groot was, maar na een jaar of drie werd het gebouw van de buren er al bij gekocht, omdat er meer ruimte nodig was. Toen het op logistiek gebied echt begon te knellen hebben we plannen gemaakt voor deze nieuwbouw. Hier zitten we sinds 2019 met een enorm magazijn dat voor het grootste gedeelte geautomatiseerd is. Onze tienduizenden verschillende haar- en beautyproducten leveren we zo de volgende dag aan huis.”
Tegenspraak
“Vanuit de behoefte aan een goede manager kwam mijn dochter Josephine bij JohnBeerens.com in dienst. John waardeerde haar modebewustzijn en oog voor trends enorm, maar al snel bleek dat beide pittige karakters nogal eens van visie verschilden, waarop Josephine na enkele jaren besloot haar eigen weg te gaan. Er gingen een paar jaar voorbij toen John haar uitnodigde voor een etentje. Hij vond haar karakter en haar tegenspraak toch wel belangrijk en interessant. Dit was het begin van hun relatie en in 2017 stapten ze in het huwelijksbootje. Sindsdien is zij mede-eigenaar en bepalen ze samen het beleid.”
Het belang van tevreden klanten
Dat een succesvolle webshop het niet alleen van goede producten moet hebben, heeft het tweetal in de loop van de jaren wel geleerd. “Omdat John veel goede contacten met leveranciers heeft, stuurde hij in het begin vooral op product. Met mijn achtergrond in het bankwezen heb ik veel ervaring in het beantwoorden van de vraag: ‘Wat beteken jij voor jouw klanten?’ Daarmee ga je veel meer kijken naar de klantbeleving. We passen hiervoor de Net Promoter Score (NPS) toe. Hiermee meten we de klanttevredenheid. Een NPS die boven de nul uitkomt wordt als goed gezien, een score boven de 50 als excellent. In 2020 kwamen we uit op een score van rond de 80. We realiseren ons dat dit niet zaligmakend is, maar het is wel wezenlijk.”
Flink opgelicht
Het bedrijf met de haarverzorgings- en beautywebshop lijkt het hiermee perfect voor elkaar te hebben, maar in 2020 blijkt er toch iets flink mis te zijn. “We kregen op enig moment problemen met de fiscus, terwijl wij dachten dat alles goed geregeld was. Het was dan ook een enorme schok toen bleek dat de door ons ingehuurde controller grote bedragen naar eigen rekeningen had gestuurd in plaats van naar de belastingdienst. We zijn er toen direct bovenop gedoken en terwijl wij de dag erna aangifte deden bij de politie werd de persoon in kwestie thuis opgepakt.”
Blijven ondernemen in moeilijke tijden
“Hieraan vooraf waren we al op zoek naar een ander accountantskantoor, maar hiermee was de noodzaak ineens wel heel erg urgent. We hadden Vermetten al op het oog en toen we een kennismakingsgesprek met Niels van Raak hadden klikte het meteen. Net als wij zijn de mensen bij Vermetten erg ondernemend. Wij houden van korte lijnen, goede analyses en snel beslissen. Daar sluit Vermetten perfect op aan. Afhankelijk van de benodigde expertise schakelen we met Marcel Hopmans als vaste accountant en Stefan Vogelaars als belastingadviseur. Zo hielpen zij ons om alles weer netjes te krijgen en om goede afspraken met de belastingdienst te maken. Gelukkig kon onze groei in de flow blijven, zelfs tijdens deze oplichtingszaak en de coronaperiode.”
Heeft u ook behoefte aan ondernemende financiële experts waardoor u zelfs in moeilijke tijden kunt blijven ondernemen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of een afspraak met één van onze bedrijfsadviseurs.