Snel uw antwoord vinden

Zonder gedoe

Advisory blog

Verandermanagement: de sleutel tot succes voor het MKB

De wereld staat op dit moment in een overdrive van verandering. Wie niet snel genoeg acteert, wordt onherroepelijk ingehaald door meer wendbare bestaande of nieuwe concurrenten. Technologische disruptie, klimaatdruk en klantverwachtingen dwingen ondernemers om zichzelf opnieuw uit te vinden. Veranderen is daarom geen keuze, het is een noodzaak om te overleven en groeien, daarom starten ondernemingen verandertrajecten. Het succesvol beheersen van deze veranderingen heet verandermanagement, wat inmiddels een cruciale rol speelt binnen elk onderneming.

Veranderingen binnen MKB-ondernemingen

Binnen de Vermetten Advisory praktijk zien we vaak dat MKB-ondernemingen moeite hebben met grote veranderingen. Daar waar grote ondernemingen professionele afdelingen hebben ingericht die niets anders doen dan veranderingen begeleiden, is dat binnen het MKB zeer ongebruikelijk. We zien dagelijks dat veranderingen bij onze klanten worden gedragen door een kleine groep mensen. Een kleine groep, soms zelfs de DGA alleen, die het leiden van de verandering “erbij” doet. Dan bepaalt niet het implementatieplan hoe de verandering wordt ingevoerd, maar is de waan van de dag de (af)leidende factor. Veranderen is complex, maar gelukkig hoeft een ondernemer er niet alleen voor te staan. Wij hebben binnen Vermetten Advisory de expertise en ervaring om ondernemers te helpen bij het navigeren door de betreffende veranderingen, waarbij we de ondernemingsdoelstellingen leidend laten zijn.

Hoe doen we dat? We gebruiken hiervoor drie perspectieven op verandersucces. Deze perspectieven staan niet op zichzelf en moeten te allen tijde allemaal in beeld zijn binnen het veranderproces:

  • Kloppen: In dit perspectief wordt er een vertrekpunt gecreëerd waarbij er gekeken wordt naar de korte termijn (wanneer het kan), maar ook nagedacht wordt over de langere termijn (waar het moet). Dit vertrekpunt wordt onderbouwd door relevante analyses en indien noodzakelijk zelfs door businesscases. Er wordt een goede en juiste oplossing gevonden die blijvend impact heeft voor onze klant.
  • Werken: In dit perspectief bouwen we het juiste projectteam op en maken we samen een passend stappenplan. Hierdoor wordt er eigenaarschap gecreëerd. Tijdens het proces gebruiken we relevante methodes die ons ondersteunen om op een soepele wijze te komen van probleem naar oplossing. We zorgen voor korte check-ins die onze klanten in staat stellen om bij te sturen indien nodig, risico’s te beheersen of juist vast te stellen dat de verandering de goede kant op gaat.
  • Landen: Dit perspectief gaat over de realisatie van de blijvende verandering binnen de onderneming. Hierbij dient er benadrukt te worden dat de verandering alleen wordt geaccepteerd wanneer iemand binnen de onderneming de lead neemt. Er worden heldere afspraken gemaakt en men dient elkaar hierop aan te spreken. Verder dient de lead van de onderneming voldoende tijd te besteden aan het vertellen van de achterliggende gedachte, het bespreken van de eventuele weerstand hierop en, niet geheel onbelangrijk, ook zeker het vieren van de successen!

Gedurende een veranderproces is het noodzakelijk om telkens, van start tot eind, de drie perspectieven te beheersen. Kloppen, werken en landen zijn in iedere fase belangrijk. We behoeden u tijdens trajecten ook voor klassieke 'verandervalkuilen'. Te laat of onvoldoende beheersen van het 'landen' perspectief is hier een vaak voorkomend voorbeeld van.

Verandermanagement is een cruciaal element in het succesvol voortbestaan voor MKB-ondernemingen. Samen kunnen we uw bedrijf transformeren, klaar voor de uitdagingen van de toekomst. Neem vandaag nog contact met ons op om te bespreken hoe we u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen.

Vermetten Advisory. Uw missie. Onze visie.

Meer weten over dit onderwerp

Liever iemand persoonlijk spreken?

Michiel Wirken
Strategisch adviseur