Snel uw antwoord vinden

Zonder gedoe

Judith Janssen

Al vanaf jongs af aan is Judith Janssen gek op paarden en ontwikkelde   zij zich tot de internationale sub-top binnen de paardensport. Toen Judith in 2002 haar groothandel in hoogwaardige ruitersportartikelen startte werkte zij zich opnieuw op tot internationaal niveau. Gedurende deze ontwikkeling stond John Bouw van Vermetten|accountants en adviseurs  haar al vanaf dag één bij als proactieve adviseur en sparringpartner.

“Ik was nog maar twee jaar oud toen alles bij mij al om paarden draaide. Op mijn zesde kreeg ik mijn eerste pony en werd lid van de rijvereniging in Prinsenbeek. Ik reed veel wedstrijden, voornamelijk gericht op eventing. Dat is een combinatie van dressuur, springen en cross country”, vertelt Judith vanuit de showroom in een van haar twee bedrijfslocaties in Prinsenbeek. “Ik heb een jaar of twaalf op internationaal niveau eventing wedstrijden gereden inclusief Europese en Wereldkampioenschappen. Zowel voor mij als voor de paarden was dat erg belastend. Op een gegeven moment brak mij dat op, en omdat ik de paardensport niet op een laag pitje wilde beoefenen ben ik daarmee gestopt en vervolgens fanatiek gaan hardlopen en fietsen. Ik wil namelijk altijd naar een doel werken of een prestatie neerzetten.”

 

Exclusieve verkooprechten

“Tijdens mijn studie HTS Bedrijfskader in Tilburg liep ik stage bij een ruitersportgroothandel. Vervolgens heb ik me bij Lensvelt projectinrichting opgewerkt van accountmanager naar commercieel directeur. Maar toen ik in 2001 van een vriendin hoorde dat er een groothandel in ruitersportartikelen zou stoppen heb ik de exclusieve verkooprechten van een paar van hun merken overgenomen. Zo ben ik Janssen Ruitersport - ofwel JRS - op 1 januari 2002 gestart. Ik begon in mijn eentje met hulp van mijn moeder. Al vanaf het begin focuste ik me op een zo goed mogelijk merkenportfolio. Dat groeide uit tot 12 merken, maar een jaar of vijf geleden heb ik dat afgeschaald naar vier hoofdmerken en vier kleinere merken van hetzelfde niveau die elkaar naadloos aanvullen. Deze premiummerken als LeMieux, Sprenger, Amerigo en Cavalor staan voor innovatie, design, techniek en hebben een goede prijs-kwaliteitverhouding.”

 

Dealers in Benelux en Duitsland

“Net als in de ruitersport streef ik er met JRS ook naar om de beste te zijn. Dat doen we met een team van inmiddels 34 mensen, waarbij we ons vooral richten op dealers in de Benelux en Duitsland. In het contact met onze dealers willen we ook de beste zijn. Zo heeft elke dealer zijn eigen contactpersonen en maken we met hen een gezamenlijke jaarplanning met marketing- en salesacties, screenen we hun assortiment en bieden we maatwerkoplossingen. Deze aanpak zorgt ervoor dat we in de Benelux jaarlijks gestaag groeien met 6 tot 10%. In Duitsland is het potentieel veel groter.”

 

Actief op grote ruitersportevenementen

“Naast beurzen zijn we ook erg actief bij grote internationale ruitersportevenementen, waar we onze producten tonen en onze dealers uitnodigen. Die dealers hebben veelal een multi-channel verkoopstrategie met zowel fysieke winkels als webshops. Ondanks dat is de paardensport nog vrij traditioneel, vooral buiten Nederland. Dat biedt voor ons kansen, want de concepten die we met Nederlandse dealers uitvoeren, kunnen we met hen ook makkelijk in het buitenland uitrollen. Voor ons betekent dat een andere manier van samenwerken dan in de beginjaren. Tegenwoordig is het belangrijk om proactief te achterhalen wat onze dealers nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van marketing.”

 

Proactieve houding

“Zo’n proactieve houding zie ik ook terug bij Vermetten | accountants en adviseurs. Tijdens de voorbereidingen van de opstart van JRS werd ik door een kennis getipt om contact op te nemen met John Bouw. Sindsdien voelt hij als een onderdeel van ons bedrijf. Wat zo typerend is, is dat hij met ons mee vooruitdenkt. Natuurlijk zijn de jaarcijfers belangrijk, maar dat is historie. We groeien internationaal hard in omzet en in het aantal mensen. De voorraad financieren we uit eigen middelen en die is dit jaar al met 40% gestegen. Dat betekent dat onze liquiditeit en onze vooruitzichten dus ook enorm belangrijk zijn. Bij al die zaken denkt John proactief mee en geeft ons slimme tips. Hij is een echte partner voor ons en met zijn collega’s binnen Vermetten kunnen we putten uit een brede, internationale know-how, en dat vind ik prettig. Ik weet dat het in sommige gevallen goed is om af en toe te switchen voor een nieuwe, frisse blik, maar bij Vermetten  doen we dat zeker niet. Er liggen nog veel uitdagingen voor ons die we graag samen aangaan. ”

 

Bent u ook internationaal actief en wilt  u graag proactief ondersteund worden door een deskundig en betrokken accountantskantoor? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of een afspraak met één van onze bedrijfsadviseurs.