''Na vier jaar knallen, even pas op de plaats en dan opnieuw gasgeven.''
Dat was het advies van Cas Claassen van Vermetten | accountants en adviseurs aan Niels en Maartje Bouwman. Met inmiddels negen KNAP! kapsalons in de regio tussen Eindhoven en Den Bosch is het voor hen tijd om de positieve cashflow vast te houden en de balans te zoeken, om daarna opnieuw gas te geven naar de stip aan de horizon. Een open gesprek met een gedreven ondernemer over gedwongen sluiting, inventiviteit, groei en optimalisatie.

“Met een kapsalon aan huis had mijn vrouw Maartje het perfect naar haar zin”, vertelt Niels Bouwman vanuit hun KNAP! kapsalon in het Eindhovense winkelcentrum Meerhoven. “Met ons eerste kindje op komst wilde zij graag personeel aannemen dat het tijdens haar verlof kon overnemen. Dit beviel goed, en al snel groeide onze thuissalon uit z’n voegen. Daarom besloten we in 2019 een kapsalon in Eersel over te nemen. Kort daarop kwam corona. Met inmiddels 10 mensen in dienst moesten we zes maanden sluiten, terwijl alle kosten doorgingen.”
Grote gok
“Om dit probleem op te lossen moesten we inventief zijn. We konden we twee dingen doen: de boel kapot laten gaan, of schaalvergroting toepassen, door het openen van meerdere vestigingen om de NOW-regeling netjes terug te kunnen betalen. Er waren inmiddels veel haarstylisten werkzoekende die we goed konden gebruiken. We namen de gok en direct na de eerste lockdown vonden we een locatie in Veldhoven-Dorp. Een week later gingen we al open en het liep meteen storm.”
Succesfactor
Met een duidelijke stip aan de horizon openden Niels en Maartje in Vught onlangs hun negende salon. Wat is de succesfactor? “Wij focussen op drie belangrijke punten: uiterst tevreden klanten, blije medewerkers en een gezond bedrijf. Daarnaast zijn wij heel open en transparant naar onze mensen en zij inmiddels ook naar ons. Dat voelt goed voor iedereen.”
“Transparantie verwacht ik ook van samenwerkingspartners. Helaas was dat niet het geval bij onze vorige accountant. Die stuurde facturen zonder duidelijke specificatie. Toen Cas Claassen van Kalb Vermetten aan ons voorgesteld werd, was ik maar meteen duidelijk: Wij verwachten diensten die waarde toevoegen en voorspelbare kosten.”


Strategisch advies
“In Niels en Maartje zie ik ondernemers met een plan!”, aldus Cas. Hij is vestigingsleider van Kalb Vermetten in Valkenswaard en ondersteunt Niels en Maartje sinds begin 2025 als strategisch adviseur. Samen met zijn collega’s heeft hij inmiddels verschillende trajecten met KNAP! lopen. “Elk kwartaal komen we bij elkaar. Volgens het OGSM-model (Objectives, Goals, Strategies & Measures) bespreken we doelstellingen, strategieën en meetbare resultaten. Vanuit Strategisch Advies neem ik regelmatig een collega mee om proactief over bepaalde onderwerpen te sparren. Niels heeft namelijk een duidelijke stip aan de horizon die we inmiddels dichterbij zien komen.”
“Nu moeten we de cashflow maar eerst even positief krijgen en houden.”
Online boekhouding brengt ruimte
Bij KNAP! verzorgt Rachel de administratie. Zij heeft een nauwe samenwerking gevonden met Jacklyn van den Heuvel van Kalb Vermetten. Cas legt uit: “Door het inrichten van online boekhouding in een geautomatiseerde administratiestraat zorgen wij ervoor dat Rachel tijd heeft voor taken waar zij veel waardevoller is. Daarnaast zorgt het systeem voor meer voorspelbare data t.b.v. onze kwartaalgesprekken, zodat we aan de operationele knoppen kunnen draaien voor het verder optimaliseren van het bedrijf.”
Niels: “Na vier jaar knallen en vijf nieuwe vestigingen in de afgelopen negen maanden, adviseerde Cas mij om nu even pas op de plaats te houden. Schaalvergroting vraagt namelijk om enorme investeringen. Nu moeten we de cashflow maar eerst even positief krijgen én houden.”
Wilt u ook dagelijks inzicht in uw bedrijfsresultaten om aan de operationele knoppen te kunnen draaien? Zodat uw bedrijf steeds verder geoptimaliseerd wordt? Neem dan contact met ons op voor meer informatie of een afspraak met één van onze bedrijfsadviseurs.