“De begeleiding van Vermetten zorgde voor structuur. Hun aanpak gaf ons richting en hield de vaart erin.”
Kompak uit Etten-Leur produceert en verpakt producten voor persoonlijke verzorging en huishoudelijke schoonmaak. Het bedrijf werkt voor internationale klanten en combineert passie en creativiteit met verantwoordelijkheid voor mens en maatschappij. Ondanks meerdere initiatieven ontbrak het aan een integrale, gestructureerde aanpak die aansloot bij de groeiende verwachtingen van stakeholders. Met hulp van Vermetten zette Kompak hierin grote stappen vooruit.

Kompak had al duurzame initiatieven genomen, zoals met de installatie van 2.100 zonnepanelen. Maar het bedrijf wist dat het tijd was voor een volgende stap toen er steeds meer vragen vanuit klanten kwamen. “We kregen vragen van P&G over Ecovadis, en al snel volgde Unilever met vragen over M2030”, vertelt John de Bok, QA-manager. “Daarmee werd de noodzaak om duurzaamheid professioneler aan te pakken steeds groter.”
Paul Retera, CFO, vult aan: “We waren al wel bezig met duurzaamheid, maar niet zo gestructureerd. We waren op zoek naar een spiegel én partner die tempo kon maken. Die vonden we bij Vermetten.”
Luisteren, betrekken en prioriteren
Samen met Vermetten werd een traject uitgezet waarin luisteren en betrekken centraal stonden. Eerst bracht de directie de belangrijkste stakeholders in kaart. Daarna volgden een enquête onder medewerkers en een interactieve workshop.
Paul: “Dat gaf al een duidelijke richting. Het bleek dat thema’s als het verminderen van energie- en waterverbruik, en het creëren van een veilige werkomgeving, binnen de hele organisatie breed worden gedragen. Ik vond het heel positief om samen met onze medewerkers op deze manier onze prioriteiten te bepalen.”
De thema’s werden samengebracht tot twee overkoepelende pijlers. Per pijler werden mogelijke maatregelen bepaald en verantwoordelijken aangewezen. “De begeleiding van Vermetten zorgde voor structuur”, zegt John. “Hun aanpak gaf ons richting en hield de vaart erin.”
Resultaten
Het traject leverde drie belangrijke resultaten op:
- duidelijke duurzaamheidsdoelstellingen;
- een concrete actielijst die richting geeft;
- ervaring met het vertalen van corporate duurzaamheidsvragen naar de praktijk.
Naast dit traject ondersteunt Vermetten Kompak ook bij het behalen van een Ecovadis-badge, een internationaal erkende duurzaamheidsbeoordeling. John: “Met Ecovadis laten we klanten zien dat we dit serieus nemen en dat we onze inspanningen objectief laten toetsen.”
Paul: “Bovendien communiceren we onze doelstellingen nu helder naar stakeholders, aandeelhouders en op onze website. Het zorgt ervoor dat we makkelijker met banken en andere financiers in gesprek gaan. Doordat we duurzaamheid hoog op onze agenda hebben staan, hebben we daar ook commercieel en financieel profijt van.”
Met deze aanpak geeft Kompak concreet invulling aan de eigen visie ‘Clean conscience, clear future’. Daarbij vormen de drie strategische pijlers het kompas: risicobeperking (door grip te houden op veiligheid en compliance); duurzame oplossingen (zoals de inzet van zonnepanelen en reductie van energie- en waterverbruik); en continue verbetering (door doelen te monitoren, medewerkers te betrekken en steeds weer nieuwe stappen te zetten).
“Ze helpen ons onderscheid maken tussen wat echt belangrijk is en wat ruis. Dat zorgt voor structuur en grip.”
Van plannen naar acties
Het traject stopt niet bij het vaststellen van doelstellingen. Kompak is nu bezig met uitvoering. “We gaan de acties uitrollen, medewerkers betrekken en de voortgang monitoren via een milieudashboard.”
De rol van Vermetten blijft daarin belangrijk, zegt Paul: “Ze helpen ons onderscheid maken tussen wat echt belangrijk is en wat ruis. Dat zorgt voor structuur en grip. En het maakt dat we nu doelstellingen hebben waar we volledig achter staan.”
Ook werk maken van duurzaamheid in uw organisatie?
Benieuwd hoe uw organisatie stappen kan zetten op het gebied van duurzaamheid? Onze duurzaamheidsadviseurs denken graag met u mee, van strategie tot certificering. Neem voor een vrijblijvend gesprek contact met ons op.