Snel uw antwoord vinden

Zonder gedoe

Vermetten Nieuws

Auto van de zaak wordt fors duurder

Het kabinet is van plan een extra heffing op auto’s van de zaak in te voeren voor werkgevers, als deze auto’s meer dan 0 gram CO2 uitstoot hebben. Dit volgt uit de Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025 die de Staatssecretaris van Financiën op 25 april 2025 aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. De maatregel is nog niet definitief. Deze wordt opgenomen in het Belastingplan 2026 dat op Prinsjesdag 2025 aan de Tweede Kamer wordt gepresenteerd. Daarna moeten de Tweede en Eerste Kamer nog instemmen met de maatregel.

 

Eindheffing loonbelasting

Het kabinet heeft als doelstelling dat vanaf 2027 alleen nog elektrische auto’s ter beschikking worden gesteld aan werknemers die deze auto’s ook privé gebruiken. Om dit te bewerkstelligen wordt er een eindheffing van 52% in de loonbelasting ingevoerd over de grondslag voor de bijtelling voor de auto van de zaak. Het gaat om nieuwe auto’s met een datum van eerste tenaamstelling vanaf 2027.

De heffing is gelijk aan 52% over 22% van de cataloguswaarde van de auto inclusief btw en bpm. Stel dat de cataloguswaarde van de auto € 50.000 is, dan bedraagt de heffing dus 52% * (22% * € 50.000) = € 5.720 per jaar. Daarnaast moet de werknemer gewoon zelf nog de bijtelling betalen voor het privégebruik. De eindheffing moet periodiek (maandelijks) op de aangifte loonbelasting door de werkgever worden voldaan.

De eindheffing geldt alleen voor werkgevers, ook voor de bv die een auto aan haar dga ter beschikking stelt. Maar dus niet voor ZZP’ers met een eenmanszaak. Verder is het goed te weten dat het kabinet gaat kijken of er niet ook een aanpassing van de youngtimerregeling nodig is.

Let op: dit geldt alleen voor auto’s waarvan de CO2-uitstoot meer bedraagt dan 0.

Let op: dit geldt alleen voor auto’s die ter beschikking zijn gesteld en privé worden gebruikt. Als de auto niet ook privé wordt gebruikt (wat wordt aangetoond met een kilometeradministratie) dan geldt deze eindheffing niet.

 

 

Motorrijtuigenbelasting elektrische auto’s

De motorrijtuigenbelasting is gebaseerd op het gewicht van een auto. Elektrische auto’s wegen gemiddeld veel meer dan een vergelijkbare brandstofauto. Om te voorkomen dat de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s veel hoger is dan voor fossiele brandstofauto’s is er door het vorige kabinet een gewichtscorrectie aangekondigd van 40%.

Op Prinsjesdag 2024 is deze correctie beperkt tot 25% en tot een jaar korter (namelijk tot 2029 in plaats van 2030). Nu wordt het voorstel gedaan de korting over de jaren 2026 tot en met 2028 op 30% te stellen en vanaf 2029 op 25%. Door deze versobering zal de wegenbelasting met name voor kleinere auto’s veel duurder zijn in de wegenbelasting dan vergelijkbare benzineauto’s.

In de autoplanning van werkgevers is het goed rekening te houden met de aangekondigde maatregelen.

En wordt de auto van de zaak u nu te duur? Denk dan eens aan de fiets van de zaak. En laat het nu toevallig vandaag net Fiets naar je Werk dag zijn, komt dat even goed uit!

 

Meer weten?

Heeft u hier vragen over? Of bent u benieuwd wat dit voor uw situatie betekent? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag.

 

Deel uw uitdaging met ons

Ook interessant