Snel uw antwoord vinden

Zonder gedoe

Tessa en Arlette van der Linden

Toen de schoonzussen Tessa en Arlette van der Linden hun eerste zaak, lunchcafé Zus & Zo, in Etten-Leur startten vroegen sommige mensen zich af waar ze aan begonnen. Ondertussen hebben ze twee zaken en overleefden ze de corona-tijd door creativiteit, doorzettingsvermogen en goede ondersteuning door Vermetten | accountants en adviseurs.  

Met een verse kop koffie in de hand vertelt Tessa, de donkere van de twee, over het avontuur dat in 2005 begon. Haar schoonzus en beste vriendin Arlette is er maar even, want die werkt deze dag in hun andere zaak om de hoek. “Arlette en ik hebben allebei de hotelschool gevolgd en wilden graag samen een horecaonderneming beginnen. Omdat zij al kinderen had maakten we plannen voor een lunchcafé in hartje Etten-Leur. Toen was buiten de deur lunchen nog niet zo populair, dus vroegen sommige mensen zich af of we daar de kost wel mee konden verdienen. Maar met onze huizen als onderpand, een chef-kok, en Mieke als ons eerste personeelslid zijn we gewoon enthousiast gestart.”

Van koffie tot bedrijfscatering

“Sindsdien komen onze gasten niet alleen voor een lunch of high tea, maar begint het in de ochtend met koffie en gebak, kun je bij ons dineren tijdens de koopavonden, houden we besloten feestjes in het weekend en verzorgen we de catering voor bedrijven in de omgeving. Met dat laatste vullen we de rustige uurtjes op. In 2014 hoorden we dat de textielwinkel in het winkelcentrum zou stoppen. Met zowel een ingang buiten als in het overdekte winkelcentrum was dat volgens ons een mooie ruimte voor een horecabedrijf. Toen hebben we dat om laten bouwen en zijn we daar Donker en Blond gestart. Arlette en ik wisselen elkaar af met wie in welke zaak werkt en ook onze mensen zijn in beide zaken inzetbaar.”

Loyaal team

“We werken momenteel met 16 vaste krachten en 20 weekendhulpen. De meeste werken hier al heel lang en we zijn ook superblij met ons team, maar tijdens de coronaperiode was het een uitdaging om ons team aan boord te houden. Ik vond het een verschrikkelijke tijd. We moesten zomaar ineens dicht, terwijl we volop voorraad ingekocht hadden. Het gevolg was dat we veel hebben weggegeven om het niet te hoeven weggooien. In de elf maanden dat we dicht waren liepen alle kosten natuurlijk gewoon door. Dan pas zie je hoeveel dat is. Om onze mensen te kunnen blijven betalen en aan boord te houden zijn we toen met elkaar van alles gaan doen. We zijn maaltijden gaan bezorgen, hebben take-away opgestart, allerlei boxen samengesteld, met elkaar bonbons ingepakt en zelfs ons personeel tijdelijk gedetacheerd. Het was erg onzeker en ons spaarpotje ging eraan, maar het positieve ervan is dat we hebben geleerd op een andere manier te ondernemen.”

Ondernemen vanuit het hart

“In die periode heeft Rekenraad Vermetten ons goed ondersteund. Ingrid van Riel is al heel lang een goede vriendin en helpt ons al vanaf het allereerste begin. Ze assisteerde ons met de begroting voor de bank, met de Kamer van Koophandel en hoe het boekhoudprogramma werkte. Rekenraad Vermetten doet ook onze salarisadministratie en nog steeds trekken we met al onze zakelijke vragen bij Ingrid aan de bel. En dat is fijn, want wij ondernemen vooral met ons hart en veel minder met ons hoofd. Daarom maakt ze ons soms opnieuw bewust van de zakelijke kant van het ondernemen. Dat hoort er natuurlijk ook bij, maar meedraaien en onze gasten verwennen vinden we allebei nog steeds het allerleukst en dat hopen we nog lang te mogen doen.”

Zoekt u ook assistentie door een betrokken en deskundig accountantskantoor bij het ondernemen in uitdagende tijden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of een afspraak met één van onze bedrijfsadviseurs.