Ondernemen betekent aanpassen aan de omstandigheden. Dat is nu zo, maar dat was vroeger ook al. Coen Weterings zag zijn ouders ooit als eigenaars van een bloemenwinkel en via diverse omwegen is hun bedrijf Anggrek vandaag de dag een inrichter voor projecten, stands en evenementen. Een openhartig verhaal van een ondernemersfamilie die zich aanpast als een kameleon.
“Van het een kwam het ander”, aldus Coen. “Mijn ouders stopten bijna 30 jaar geleden met hun bloemenzaak in Kaatsheuvel. Naast het verkopen van bloemen en planten verhuurden ze hun bloemen en planten namelijk steeds vaker aan cateringbedrijven. Zo leerden ze de wereld van feesten en partijen kennen waarop ze hun focus verlegden en met hun bedrijf naar Udenhout verhuisden. Ondertussen leerde ik van hun ondernemerschap. Rond 2004 waren we zover gegroeid dat we totaalconcepten voor beurzen en evenementen leverden. We werkten met een man of 10 tot 12 eigen personeel, maar bij grote evenementen huurden we een flinke flexibele schil van mensen in. Voor een groot bedrijf regelden we ooit een personeelsfeest voor zo’n tienduizend man. We waren met veertig mensen aan het bouwen en lieten twintig opleggers met materiaal komen. Dat soort opdrachten waren natuurlijk geweldig, maar brachten ook veel zorgen met zich mee.”
Keuzes maken bij succesvolle tijden
“Dat soort projecten hebben me toen aan het denken gezet. Was dit de manier waarop ik wilde werken? Waarop ik met mijn klanten om wilde gaan en hoe het bedrijf financieel gezond zou blijven? Ik besloot me te richten op standbouw voor de betere klanten waarmee ik een persoonlijke en langdurige relaties kon opbouwen. Ik vind het fijn om met goede klanten te eten en te sparren. Daar heb ik veel lol in. Hiervoor had ik geen groot pand meer nodig, waarbij ik in maart 2020 op het punt stond om in Gilze een kleiner pand te kopen. Maar toen na carnaval alle beurzen werden gecanceld viel onze jaaromzet ineens in het water. Ik heb direct de makelaar gebeld en de onderhandelingen stopgezet.
Meebewegen in slechte tijden
“Sindsdien lopen de zaken dus compleet anders. Ik heb ondertussen het bedrijf afgeschaald en veel inventaris verkocht. Mijn luxe auto staat binnen en is geschorst. We richten ons nu met het bedrijf op het ontwerpen en bouwen van kantoor- en projectinrichting. In dat soort projecten kunnen we al onze kennis en ervaring uit de standbouw en evenementenbranche toepassen. Ook hierbij hebben we weer veel persoonlijk contact met de klant. Dat begint al in de ontwerpfase, en dat werkt enorm prettig en fijn. Toch hoop ik dat de beurzen dit jaar weer van start gaan. De klanten staan te popelen om samen met ons weer aan beurzen deel te nemen, en wij kunnen niet wachten om daar weer aandacht aan te besteden.”
Raad, daad en begrip
“Over aandacht gesproken: het is in de goede tijden fijn om met een accountant te overleggen, maar in deze periode minstens zo belangrijk. Afgelopen jaar ging het geld er met bakken uit, terwijl er bijna niets binnenkwam. Gelukkig ken ik Ruud van Zijl van Vermetten Tilburg al erg lang. Zijn vader was al accountant bij mijn ouders en hij snapt onze branche erg goed. Ruud stond mij in deze periode ook bij met raad en daad, waardoor we goede keuzes hebben kunnen maken. Maar hij had ook begrip. Daarom waardeer ik het zo dat Vermetten er ook nu voor bedrijven is die dat zo hard nodig hebben.”
Wilt u ook samenwerken met een accountantskantoor dat u met raad en daad bijstaat in goede en in slechte tijden? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak met één van onze adviseurs.