Stel dat je als koper van een bestaand pand een keuringsrapport hebt laten opstellen en je wilt het een en ander verbouwen. Hoe pak je dat dan verder aan? Die vraag was voor Marco Jobse de aanleiding om naast het uitvoeren van bouwkundige inspecties, zijn klanten ook te ontzorgen in het gehele traject daarna. Zo groeide Jobse Groep uit tot een full-service bureau in bouw en vastgoed.
“In het verleden voerde ik bouwinspecties uit en stelde uitgebreide rapporten op bij een landelijk opererend bouwkundig adviesbureau”, vertelt Marco Jobse met een twinkeling in zijn ogen vanuit zijn kantoor in Etten-Leur. “Ik vroeg me dan steeds weer af: Hoe gaat de klant nu verder? Die moest dan zelf op zoek naar een bouwkundig ontwerpbureau, een aannemer en misschien ook wel een interieurarchitect. In 2008 nam ik de stap om als zelfstandige door te gaan. Ondertussen had ik ook voor enkele bouwbedrijven gewerkt en kreeg na het overhandigen van een inspectierapport steeds vaker de vraag of ik ook een goede aannemer kende. Helaas gebeurde het wel eens dat de klant achteraf toch niet zo tevreden was over die aannemer, en dat voelde dan niet goed. Na een paar keer besloot ik om zelf maar de bouwbegeleiding te doen, zodat de wensen van de klant pasten bij het ontwerp, de uitvoering en het budget.”
Full-service bureau in bouw en vastgoed
“Dat soort vragen hebben ervoor gezorgd dat ik in 15 jaar van eenmansbedrijfje op zolder uitgegroeid ben tot een full-service bureau in bouw en vastgoed met zo’n 20 medewerkers en projecten in het hele land. Want naast het inspecteren en keuren van gebouwen ontwerpen we woningen en bedrijfspanden, voeren we projectmanagement, doen we vastgoedfotografie voor makelaars en geven we energielabels af. In het verlengde hiervan zijn we ook begonnen met het inmeten van gebouwen, waarmee we plattegronden tekenen, en het scannen in 3D volgens de BBMI-richtlijn en de NEN2580-norm. Behalve het bouwen zelf willen we zo veel mogelijk een One Stop Shop zijn.”
Vriendelijk en positief
“Al vanaf het begin leg ik de lat erg hoog, en dat wordt gewaardeerd als ik naar de reviews op Google kijk. Maar wat opvalt is dat we ook gewaardeerd worden door onze persoonlijke benadering. Een medewerker moet hier dan ook het DNA van oprechte vriendelijkheid hebben. Met elkaar staan we voor positiviteit. Inhoudelijk zal ons werk niet altijd verschillen van andere bedrijven, maar het zit hem in de mensen. De beleving is anders.”
Van Excel-lijst naar complete administratie
Dat merk ik ook bij de dienstverlening van Vermetten Accountants en Adviseurs. Toen ik pas begon stuurde ik een Excel-lijst met inkoop- en verkoopfacturen naar John Bulkmans. Stap voor stap is zijn dienstverlening met ons bedrijf meegegroeid. Ondertussen is Alex Koppenhol al een jaar of tien onze vaste contactpersoon en neemt hij de verantwoordelijkheid over bijna onze hele administratie. Dat gaat van de boekhouding en salarisadministratie tot personeelsbeleid en financiële planning.”
One Stop Shop
“Voor ons is Alex een soort financieel manager. Elke maand zit hij bij ons MT-overleg. Zo heeft hij met ons dus ook al van alles meegemaakt. Soms gingen we twee stappen vooruit en dan weer één terug. Ik vind het heel fijn om met hem te sparren. Daar heb ik veel aan gehad. Zo hebben we dit pand gekocht en flink gerenoveerd, nadat we het huurden. Ook hebben twee medewerkers zich in het bedrijf ingekocht. Dat zijn allemaal zaken waar Alex nauw bij betrokken was. Is er een onderwerp buiten zijn expertise? Dan haalt hij er een collega bij die daarin gespecialiseerd is. Zo is Vermetten voor ons ook een echte One Stop Shop.”
Wilt u ook ondersteund worden door een betrokken accountantskantoor met alle disciplines in huis? Met specialisten om mee te kunnen sparren en die helpen bij het behalen van uw doelen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of een afspraak met één van onze bedrijfsadviseurs.