Klantervaring Gastronomixs
In 2012 was er het idee om een kookboek uit te brengen. Uiteindelijk werd Gastronomixs een internationaal online platform met meer dan 5000 deelrecepten waar chefs en koks inspiratie en kennis opdoen. Mede-oprichter en hoofd digitale marketing Inge Meijs vertelt over hun successen en uitdagingen.
“Na mijn opleiding Food Design & Innovation was ik op zoek naar een stageplaats en benaderde Jeroen van Oijen hiervoor. Hij was creative chef geweest bij o.a. FrieslandCampina en Maison van den Boer. Hij kon mij geen stageplaats bieden, maar wel een bijbaan. Als chef miste Jeroen al jarenlang kookboeken met deelrecepten, waarmee hij verschillende losse componenten tot een mooi gerecht kon samenstellen. Samen zijn we aan de slag gegaan om met dit idee een kookboekenreeks uit te geven. Gedurende het proces stelde ik voor om dit niet in boekvorm te doen, maar online. Dat was makkelijk aan te passen en uit te breiden, en dan konden we er een abonnementsvorm aan hangen. Op dat moment was Netflix nog niet in Nederland en Spotify kwam net kijken, waardoor nog niemand aan online abonnementen gewend was.”
Begonnen in een garagebox
“We zijn begonnen met een keukentje en twee bureaus in een garagebox. We leenden geld bij de bank en creëerden ons eerste online platform met 250 deelrecepten. Hierbij deden we alles zelf. Jeroen kookte en ik maakte de foto’s. Mede door ons netwerk hadden we binnen een week na lanceren al zo’n 400 leden. Dat waren vooral de toprestaurants. In de jaren daarna werkten we hard aan onze naamsbekendheid. Ook hebben we het onderwijs benaderd. Toen De Rooi Pannen en het Koning Willem I College aangehaakt waren, volgden er snel meer koksopleidingen. Ondertussen is het aantal deelrecepten gegroeid tot meer dan 5000, want elke week voegen we weer nieuwe componenten toe. Daarbij volgen we de trends op de voet. Zo zien we sinds een paar jaar een flinke toename in de vraag naar vegetarische en veganistische bereidingen, en naar oplossingen voor voedselallergieën. Chefs kunnen met Gastronomixs heel makkelijk componenten kiezen die passen bij de culinaire uitdagingen die zij hebben.”
Horeca dicht door lockdown
Op het moment van het interview met Inge zijn alle restaurants gesloten vanwege de lockdown. Wat betekent dat voor Gastronomixs? “Tijdens de eerste lockdown zagen we, voor het eerst in ons bestaan, een afname in leden. Gelukkig ging dat na een paar weken weer omhoog. Op dit moment merken we er gelukkig niet zoveel van. Dat zal enerzijds komen omdat we nu meer inspelen op afhaalrecepten, en koks de ‘extra vrije tijd’ ook kunnen besteden aan creativiteit voor na deze verplichte sluiting. Het personeelstekort in de horeca vormt juist weer een kans. Met onze goed uitgewerkte recepten hebben leerlingen in de keuken minder begeleiding van de chef nodig, waardoor de keuken efficiënter draait.”
Over de grenzen
Met een schaalbaar product als een online platform betekent meer klanten niet automatisch meer werk of medewerkers. Daarom zijn Inge en Jeroen al twee jaar na de lancering begonnen met een Engelstalige versie. Hierdoor ontstonden wel weer andere uitdagingen. “Met klanten in het buitenland wordt de financiële administratie veel complexer. Een oom raadde Vermetten Accountants en Adviseurs aan, want daar had hij als ondernemer goede ervaringen mee. We hebben sindsdien goed contact met o.a. Giso Schouten, Mia Bogers en Erwin Korver. Zij verzorgen onze boekhouding en de loonadministratie, maar ook onze privé-administratie. Binnenkort komt Vermetten ons hier zelfs om de week ondersteunen met onze administratie. Dat is voorlopig makkelijker dan iemand aannemen. Als Gastronomixs staan wij voor afspraak is afspraak, maar we merken dat dat niet overal zo is. Vermetten hebben daar gelukkig nog nooit op kunnen betrappen, en dat werkt superfijn.”
Wilt u net als Gastronomixs ook ondersteund worden met uw bedrijfs- en privé-administratie, waarbij u kunt vertrouwen op gemaakte afspraken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of een afspraak met één van onze adviseurs.