Snel uw antwoord vinden
Zonder gedoe
HR & Salaris

12% extra belasting op auto van de zaak?

Er ligt een voorstel in de belastingplannen voor 2026 om per 2027 een extra heffing van 12% in te voeren op de personenauto van de zaak. Het gaat om een pseudo-eindheffing. Wat betekent dit voor u?

 

De extra heffing zou gelden voor personenauto’s (M1-classificatie): voertuigen op vier of meer wielen, ontworpen voor personenvervoer (maximaal negen zitplaatsen inclusief bestuurder). Hieronder vallen ook kampeerauto’s, personenbusjes (zorgvervoer, maximaal negen stoelen) en lijkwagens.

Bestelauto’s, vrachtwagens en tractoren hebben geen M1-kwalificatie en vallen dus niet onder deze regeling.

 

Woon-werk-kilometers tellen als privé

Voor de pseudo-eindheffing tellen woon-werk-kilometers als privé. Bijtelling mag achterwege blijven als er minder dan 500 km privé per jaar wordt gereden, maar voor deze 12%-heffing worden woon-werk-kilometers als privé gezien. Alleen 100% zakelijk gebruik voorkomt de heffing.

 

Uitzonderingen

Er zijn enkele uitzonderingen. De 12%-heffing geldt niet:

  • voor emissievrije personenauto’s (volledig elektrisch of waterstof), en
  • als de auto uitsluitend zakelijk wordt gebruikt (dus geen privégebruik).

 

Vanaf wanneer geldt de pseudo-eindheffing?

Voor personenauto’s die vóór 1 januari 2027 ter beschikking zijn gesteld (en niet onder de uitzonderingen vallen) geldt overgangsrecht tot 17 september 2030. Pas daarna gaat de 12%-heffing in.

 

Waarover wordt geheven?

De eindheffing wordt berekend over de cataloguswaarde van de personenauto, inclusief btw en bpm. Er geldt geen correctie voor een eigen bijdrage van de werknemer. Bij personenauto’s ouder dan 25 jaar wordt de pseudo-eindheffing berekend over de waarde in het economisch verkeer, ook zonder correctie voor eigen bijdrage.

 

Aangifte en betaling

De pseudo-eindheffing wordt per maand berekend en in de loonaangifte afgedragen. U kunt er ook voor kiezen deze uiterlijk in de tweede loonaangifte van het volgende jaar te voldoen. Bij 2027 is dat dus in februari of periode 2 van 2028.

 

Ook relevant voor dga?

Ja. De heffing is voor werkgevers. Een bv met een personenauto ter beschikking voor de dga kan hiermee te maken krijgen. Een ondernemer met een eenmanszaak of vof zal niet zelf te maken krijgen met de eindheffing, maar mogelijk wel voor personeel.

 

Stand van zaken

Het is een voorstel. Na verkiezingen en formatie moeten Tweede en Eerste Kamer nog beslissen. Maar: anticipeer wel tijdig, zeker bij leasecontracten met looptijd van vijf jaar. September 2030 is sneller dan u denkt!

 

Elektrische auto’s en bijtelling

Voor het jaar 2025 geldt voor elektrische auto’s die in dat jaar op kenteken zijn gezet een bijtelling van 17% over de cataloguswaarde van € 30.000. Over het meerdere geldt het bijtellingspercentage van 22%. Deze percentages worden 60 maanden toegepast.

Voor alle elektrische auto’s die vanaf 2026 op kenteken worden gezet geldt dat voor de volledige cataloguswaarde een bijtellingspercentage van 22% wordt gebruikt (geen korting meer dus).

Overweegt u elektrisch? Zorg zo mogelijk dat de auto nog in 2025 op kenteken komt. Loopt een lease begin 2026 af? Laat doorrekenen of afkopen/versnellen financieel gunstiger is.

 

Meer weten?

Heeft u vragen hierover? Of wil u graag een doorrekening (inclusief scenario met 12%-heffing vs. alternatieven)? Neem contact op met Loonadvies. We kijken graag mee wat in uw situatie het meest voordelig is.

 

Lees ook ons artikel over: Vervroegd stoppen met werken? De drempelvrijstelling RVU blijft

Deel uw uitdaging met ons

Ook interessant