Snel uw antwoord vinden

Zonder gedoe

Advisory blog

Duurzame businessmodellen: de weg naar een groene toekomst

Duurzaamheid biedt u als ondernemer strategische kansen. U maakt impact op het milieu, en creëert waarde voor de samenleving en uw onderneming. Met duurzaamheid in uw bedrijfsmodellen kunt u uw ecologische impact verminderen en tegelijkertijd uw concurrentiepositie versterken. Duurzame businessmodellen leiden tot verbeterde klantrelaties, kostenbesparingen en nieuwe marktkansen. Hoe werkt het?

 

Van lineair naar circulair

Traditionele businessmodellen volgen een lineair patroon: produceren, verkopen, gebruiken en uiteindelijk weggooien. Dit take-make-waste-model leidt tot uitputting van natuurlijke hulpbronnen, en aanzienlijke afvalproductie. Dat is steeds minder houdbaar in een wereld met beperkte hulpbronnen en toenemende milieuproblemen.

De circulaire economie biedt een alternatief door materialen en producten in een gesloten kringloop te houden. Grondstoffen worden zo veel mogelijk hergebruikt. Dit minimaliseert afval en helpt bedrijven om kosten te verlagen en hun concurrentiepositie te versterken. Een circulair businessmodel leidt tot lagere operationele kosten, een verminderde ecologische voetafdruk én een positieve merkreputatie.

Consumenten vinden duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds belangrijker. Bedrijven die circulaire principes omarmen, kunnen inspelen op deze veranderende marktbehoeften en nieuwe zakelijke kansen benutten.

Product-as-a-service

Het product-as-a-service-model is een praktische toepassing van de circulaire economie. Bedrijven verkopen niet hun producten, maar bieden deze als dienst aan. Dit bevordert het gebruik van goederen zonder eigendom. En dat leidt tot minder verspilling en een efficiënter gebruik van hulpbronnen. Het geeft bedrijven meer controle over de levenscyclus van hun producten, waardoor ze beter kunnen inspelen op duurzaamheidsdoelen. Een goed voorbeeld is het Nederlandse bedrijf Philips Lighting, dat de overstap maakte van het verkopen van lampen naar het aanbieden van lighting-as-a-service. Klanten betalen voor verlichting, terwijl het bedrijf verantwoordelijk blijft voor onderhoud en vervanging. Dit verlaagt de kosten voor de klant en stelt het bedrijf in staat om waardevolle materialen terug te winnen en een langdurige relatie met klanten te onderhouden.

Een ander voorbeeld is Interface, een fabrikant van modulaire tapijten. In plaats van tapijten te verkopen, biedt Interface ze als dienst aan. Klanten betalen voor het gebruik, inclusief installatie en onderhoud, terwijl Interface zorgt voor de terugname en recycling van het tapijt. Dit stimuleert het gebruik van duurzame, gerecycleerde materialen. Het zorgt ervoor dat de producten langer meegaan en eenvoudig herbruikbaar zijn. De kosten voor de klant én de milieu-impact zijn lager.

 

Abonnementsmodellen

Een ander duurzaam model dat steeds populairder wordt, is het abonnementsmodel. Hierbij krijgen klanten tegen een maandelijkse vergoeding toegang tot producten of diensten. Omdat de klant het product niet hoeft te kopen, wordt eigenaarschap minder belangrijk en wordt gedeeld gebruik juist gestimuleerd. Dat leidt tot minder verspilling.

Een voorbeeld van een succesvol abonnementsmodel is Vigga, een Deens bedrijf dat babykleding verhuurt via een abonnementsformule. Omdat kinderen snel uit hun kleding groeien, ontstaat er bij traditionele koopmodellen veel verspilling. Vigga biedt een duurzame oplossing met de mogelijkheid om kleding te ruilen voor grotere maten naarmate het kind groeit. De kledingstukken worden professioneel gereinigd, gerepareerd en opnieuw verhuurd. Dat leidt tot aanzienlijk minder textielafval.

 

Het belang van duurzaamheid

De vraag naar duurzame oplossingen groeit door veranderende consumentenverwachtingen en strengere wet- en regelgeving. Met duurzame businessmodellen kunnen bedrijven zich onderscheiden in een competitieve markt. Het biedt kansen voor innovatie en helpt om producten en diensten te ontwikkelen die inspelen op toekomstige behoeften. Door voorop te lopen in duurzame initiatieven kunt u voldoen aan de eisen van klanten en regelgeving, én een pionier zijn in een snel veranderende wereld.

 

Wat kan Vermetten voor u betekenen?

Benieuwd hoe u uw bedrijfsmodel of strategie kunt verduurzamen? Vermetten ondersteunt u graag bij het ontwikkelen van een duurzaamheidsstrategie die perfect aansluit bij uw bedrijfsdoelen. Of het nu gaat om het identificeren van verduurzamingskansen in uw processen of het versterken van uw klantrelaties met duurzame praktijken. 


Heeft u vragen of wilt u meer weten over de mogelijkheden bij Vermetten? Neem dan contact op met onze duurzaamheidsadviseurs via advisory@vermetten.nl. Wij staan voor u klaar. 

Deel uw uitdaging met Jelle

Liever iemand persoonlijk spreken?

Jelle Heesakkers
Junior strategisch adviseur

Ook interessant