Snel uw antwoord vinden

Zonder gedoe

Fiets van de zaak wordt aantrekkelijker vanaf 2020

De belangenverenigingen en -organisaties RAI Vereniging, ANWB, de Fietsersbond, Natuur & Milieu, BOVAG, en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) hebben een lobby gevoerd om het fiscaal aantrekkelijker te maken om een fiets van de zaak te gebruiken. Fietsen is gezond, goed voor het milieu en het vermindert files. Toch zijn er fiscaal aantrekkelijke regels voor autorijders, maar nog niet voor fietsers.

Huidige regeling voor leasefietsen
Hoe zit de huidige regeling in elkaar? Op de website van Accountancy van Morgen staat de huidige regeling omschreven. Een fiets of auto wordt vaak ook privé gebruikt. Mensen moeten voor dit privégebruik belasting betalen over de waarde van het voordeel dat ze genieten. Bij auto’s van de zaak wordt deze waarde vastgesteld via een forfait, waarmee de gebruiker het privégebruik kan afkopen. Voor een fiets is dit nu niet zo. Fietsers moeten daardoor precies bijhouden hoeveel kilometer zij fietsen voor woon-werkverkeer en hoeveel zij privé fietsen. Niet alleen werknemers vinden dit omslachtig: ook werkgevers zijn nog niet om vanwege de administratieve rompslomp. Daarnaast moeten werkgevers in veel gevallen naheffingen betalen over de leasefiets.

Vragen aan de Tweede Kamer

De lobby van de belangenverenigingen en -organisaties lijkt echter succesvol, want onlangs zijn er in de Tweede Kamer vragen gesteld over de huidige fiscale regeling voor fietsen. Staatsecretaris Snel van het ministerie van Financiën heeft naar aanleiding van deze Kamervragen aangegeven dat de huidige regels versimpeld moeten worden.

Nieuwe regeling per 2020
Staatsecretaris Snel stelt een simpelere regeling via forfaitaire bijtelling voor. In deze nieuwe regeling is opgenomen dat de leasefiets naast de auto van de zaak mag worden gebruikt. Juist de combinatie van beide vervoersmiddelen kan het voor mensen aantrekkelijker maken om een aantal dagen in de week in plaats van met de auto op de fiets naar het werk te gaan. Belangenverenigingen en -organisaties RAI Vereniging, ANWB, de Fietsersbond, Natuur & Milieu, BOVAG, en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) zijn blij met de komst van de regels voor de leasefiets. Deze sluiten aan bij het huidige bijtellingspercentage van 4 procent voor de elektrische auto.


Bronnen: SalarisnetTweewieler en Accountancy van Morgen