Snel uw antwoord vinden

Zonder gedoe

Medewerker aan het woord

Ilkay Kilic over e-commerce

Ilkay Kilic werkt al jaren als accountant bij Vermetten | accountants en adviseurs en heeft sinds enige tijd e-commerce als specialisatie. “En dan zie je toch dat het runnen van een fysieke winkel heel iets anders is dan het beheren van een webshop. Neem alleen al het aantal retouren: bij e-commerce is de drempel om iets terug te sturen veel lager dan om iets terug te brengen naar een stenen winkel. Zeker met diensten als Afterpay. Daarom is het hebben van inzicht bij e-commerce van heel groot belang. In de marges die je wilt halen, de hoeveelheid retouren, in de transportkosten die daaruit voortkomen: eigenlijk wil je inzicht krijgen in álles. 

Liquiditeit

Een ander groot verschil met een echte winkel is de liquiditeit. In een winkel betaalt de klant en zit het geld meteen in de kassa. Bij e-commerce heb je, zeker wanneer je werkt met partners als Klarna of Afterpay, het geld niet meteen op je rekening staan. Ook daarin moet je goed inzicht hebben om bijvoorbeeld je inkopen of investeringen goed te kunnen plannen. Vermetten biedt ondernemers software die handige liquiditeitsprognoses kan maken.

Processen optimaal inrichten

Om dat nauwkeurig te kunnen doen, moeten natuurlijk ook al je processen goed op orde zijn. Elk verkocht of geretourneerd artikel moet goed geregistreerd worden, zodat je precies weet wat je op voorraad hebt en waar het binnen je bedrijf is. Als je webwinkel nog klein is, is dat overzichtelijk. Maar zodra je onderneming groeit, is het belangrijk dat werkprocessen meegroeien. Dat helpt je bij het houden van overzicht en inzicht. 

Aanbevelingen

In mijn dagelijkse werk houd ik me voornamelijk bezig met het controleren van ondernemingen en ik zie in de praktijk dat, zeker bij snelle groei, het beheersen van alle processen vaak een valkuil is. In zo’n geval zal ik een ondernemer altijd aanbevelingen doen om dat te stroomlijnen, bijvoorbeeld door over te stappen van het handmatig verwerken van facturen naar automatische boekhoudsoftware. En gelukkig blijft het niet bij adviseren alleen, maar heb ik collega’s die zo’n systeem daadwerkelijk bij de ondernemer kunnen implementeren. Want zeggen wat er beter kan is makkelijk, maar zo help je een ondernemer uiteindelijk niet verder. Het leuke van werken bij een fullserviceorganisatie als Vermetten is juist dat we een ondernemer niet alleen adviseren, maar ook écht ontzorgen en verbetertrajecten oppakken.”

Behoefte aan advies?

Wilt u meer informatie over e-commerce? Of wilt u met Ilkay of één van onze andere collega’s sparren over uw onderneming? Aarzel niet en neem contact met ons op. Met een team van specialisten buigen wij ons graag over (de toekomst van) uw e-commerceactiviteiten!